SPAGHETTI ORANG BUJANG Paling Simple Tapi SEDAP

|


Hah! Sape kata jantan laki tak reti masak? Meh aku jentik sikit palehotak kau.

Serius, hari ahad. Hujan, memang tak syiok. Nak keluar pon tak boleh. Nak main game, dah mula rasa boring. Nak makan, takda siapa nak masak. Megi? Dah naik muak. Tapi makan jugak la sebungkus, tetap tak kenyang. So, aku pon rancang nak masak something:

SPAGHETTI ORANG BUJANG paling simple tapi SEDAP.

amacam nama resipi aku, ada beran nak challenge?? wahahaha!

AMARAN: aku tidak akan bertanggungjawab sekiranya ada yang terliur.

******************************************************

bahan-bahan yang aku baru beli tadi

PENYEDIAAN PASTA
Bahan-bahan:
-pasta
-air
-garam
-minyak masak

1. Isikan air dalam periuk, ikut suka kau berapa banyak asalkan jangan penuh dan melimpah
2. Letakkan sedikit garam. Ini adalah optional. Tujuan untuk menambahkan sikit rasa kat pasta tu. Rasa apa tu.. Errr.. Entah. Kan aku dah kata optional. Ikut suka korang.
3. Letakkan sedikit minyak masak ke dalam air, tujuan dia bila dah siap rebus pasta, takde lah nanti pasta tu melekat antara 1 sama lain.
4. Panaskan air, dan letak lah pasta dalam periuk. Tunggu sampai pasta ni semua lembik kena rebus dan toskan.

molek sangat kalau dapat susun camni. By the way, aku malas nak guna dapur gas, so aku guna periuk masak nasi. Tak salah kan.

 saat pasta dah lembik. hewhewhew.

okeh ! cunnn! sekarang tinggal nak settlekan sos dia pulak !

PENYEDIAAN SOS SPAGHETTI
Bahan-bahan:
-Bawang Besar Sebijik
-Bawang Putih 3-4 ulas
-Daging Berger Ramli 2-3 keping (tak semestinya ramli, boleh try yang lain)
-Cili Kering yang dah dikisar (optional kalau korang suka pedas)
-Pati Tomato Dalam Tin
-Garam dan Ajinomoto

1. Potong bawang besar ngn bawang putih ikut suka hati korang
2. Dua keping daging berger ramli tadi korang hancurkan so that dia akan jadi macam daging kisar.
3. Panaskan minyak
4. Tumis bawang besar dan bawang merah sampai naik bau
5. Masukkan daging berger yang dah dihancurkan tadi
6. Pastu masukkan pulak cili kering yang dah dikisar. Pastu goreng goreng goreng
7. Masukkan pati tomato dan tambahkan sedikit air.
8. Letakkan garam dan ajinomoto, tunggu sampai mendidih.
9. Jangan lupa rasa sos spaghetti korang tu, mana la tau kot-kot kurang garam, boleh repair lagi.
10. Kalau rasa dah ok, boleh la hidangkan.


 



amacam? terliur tak? tak kan. biasa je kan..

So, inilah hasilnya. Selamat menjamu mata. Hahaha !

Letak sedikit lada hitam dengan cheese, memang 'ummphhh!!!'.

Haa... Kak Jah, Kak Limah, dan sesiapa saja lah, boleh la cuba-cuba resipi simple ni kat rumah. Terbukti, memang sedap. Bapak aku pon siap tambah lagi sebab sedap sangat. Wahahahahaha!

*lepas ni nak try buat Durian Crepe la pulak.