Hari Pertama Aidilfitri

|
Kalau ada orang bertanyakan soalan kat aku tentang raya aidilfitri tahun ni best atau tak, bagi aku, RAYA TAHUN NI ADALAH RAYA YANG PALING MEMBOSANKAN! Seriously aku sangat2 lah bosan pada hari raya pertama tahun ni. Bagi aku, hari raya aidilfitri adalah sesuatu yang sangat tak bermakna semenjak arwah atuk aku meninggalkan kami sekeluarga pada tahun 2009. Semenjak dia tak de, nak balik kampong pun aku rasa malas, dan bosan.

Pagi raya aidilfitri 2010 aku bangun seperti biasa lah, mesti mak aku yang tolong kejutkan. Kalau tak jangan harap aku nak bangun. Terus aku pergi masuk bilik air, gosok gigi, mandi, dan bersiap dengan baju raya yang warnanya bukan pilihan aku. Asalnya aku nak warna hitam ataupun putih, tapi mak aku kata “dua2 warna tu tak ada. Jadi biarlah mak yang pilihkan warna ape ye…” Hasilnya baju raya aku tahun ni warnanya agak2 keemasan lah.. Cantik.. Aku suka.. Terima Kasih Mak..


Jenguk luar rumah sekejap sebelum nak pergi solat sunat aidilfitri, tengok2 basah je lantai pe semua. Rupa2nya Kuala Lumpur ni dah pun di sirami hujan rahmat di pagi syawal. Mood aku turun sedikit. Tak pe.. Tak pe.. Jap lagi of course ada ong baik punye. Kemudian terus berjalan kaki SORANG2 pergi ke masjid terdekat untuk menunaikan solat sunat aidilfitri. Haha! Tak pe lagi, aku memang dah biasa BERSEORANGAN. Sampai2 je kat perkarangan masjid, bukan main ramai orang. Fuhh! Aku ingatkan semua orang KL ni dah berambus ke kampong. Ciss!


Dah habis solat sunat aidilfitri, terus balik rumah bedal lemang yang aku beli malam sebelum raya dengan rendang ayam yang mak aku buat juga pada malam sebelum raya. Fuhh! Serius aku cakap, rendang yang mak aku buat best gile! Sedap ouhh!! Rasa cam nak habiskan 1 kuali je, tapi ape kan daya, perut aku ni kecik aje. Tak muat nak sumbat semua ayam2 tu. Kang kempunan lak orang lain nak makan. Hehehe!

gambar hiasan aje. Mak aku buat lagi sedap dari rendang dalam gambar ni.. hehehe!
 

Sekali aku terdengar sesuatu yang agak meriah kat padang bola dekat depan rumah aku, tengok2 ada orang ramai berkumpul kat padang pakai jersi sambil main bola. Ehh?? Diorang ni tak beraya ke? Aku pun tinjau lah dekat2. Rupa2nya orang2 BURMA dengan NEPAL buat pertandingan bola sepak. Diorang ni semua kerja dekat pasar borong Selayang dengan pasar borong Kuala Lumpur. Jadi bila dah hari raya macam ni, dah tentu diorang cuti. Jadi diorang ni pun amek la kesempatan beriadah di hari raya sambil bermain bola sepak.   

Dalam pukul 1 petang, tiba2 rumah aku digegarkan dengan kedatangan keluarga sedara aku. Akhirnya meriah jugak rumah aku buat pertama kali untuk raya aidilfitri tahun ni. Kebetulan cousin aku yang sorang ni bawak laptop dengan broadband dia, jadi dapatlah aku online sekejap sampai aku TERLUPA NAK PERGI SOLAT JUMAAT. Diuuuu!! Kemudian bosan aku datang kembali menghantui diri. Aku yang hampir nak jadi cam kayu dengan keadaan luar rumah yang sedang hujan renyai, terfikirlah nak keluar rumah, tapi tak tau nak pergi mana. Nak beraya rumah member? Memang tak dapat lah sebab semua ada kat kampong masing2.

Jadi, aku hanya mampu pergi dok tepi padang tengok orang2 Burma dengan Nepal maen bola. Haizz! Bila aku tengok diorang main bola kat tepi padang tu, aku rasa macam aku ni pelancong yang berada di negara Burma lak. Mana tak nye, kiri kanan depan belakang semua orang2 asing, aku sorang je kot yang melayu kat situ. Tapi nak buat macam mana. Dah ternyata aku dah jadi tunggul kayu kat rumah tu. Tapi seronok jugak tengok orang2 asing ni main bola. Kelakar gila, dah la kaki pendek. Kalau dah kaki bangku tu tak payah lah main bola. Jadilah macam aku, duduk tepi padang, tengok orang main bola dan gelak.

 "marilah lawan bola sama saya punya team. Ada takut ka?? Puii!!"


Dalam pukul 8.30 malam, semua makcik2 dan cousin2 aku pulang ke rumah masing2. Masa tu tak payah cerita la, rumah aku memang dah macam tongkang pecah dah. Aku mana boleh tengok rumah bersepah. Terus aku gagahkan tulang temulang aku, mengemas semua benda2 yang bersepah terutamanya BILIK TIDUR AKU! Bapak bersepah dengan sampah2 dan plastik2 serta lantai yang berpasir sebab diorang ni ada yang jenis keluar rumah tak reti nak pakai kasut. Jadi setelah siap kerja mengemas, menyusun, menyapu dan segala macam aktiviti yang berkaitan dengan mengemas, bilik aku dah jadi macam syurga balik. Lega!!


Dan apa yang bermain dalam kepala otak aku sekarang adalah, APA YANG AKAN AKU LAKUKAN PADA ESOK HARI?????? Sebab, mak aku kata dia akan ikut makcik aku pergi Pahang. Abah aku pulak akan pergi rumah kawan dia dekat Johor Bahru. Aku pulak?? Kena pilih antara dua samada nak ikut mak atau abah?? Hahaha! Aku harapkan bila hari raya ni, dapat lah aku bersama 1 family pergi berjalan2. Ni tidak, raya2 macam ni boleh lak separate. Dah la nak jumpa ‘DIA’ pon tak dapat sebab MASA DIA DAH PENUH DENGAN FAMILY DIA. Tapi.. tak pe lah. Aku paham. Family First kan.. Lagipon belum tentu lagi aku kawen dengan dia. So, tak kan lah aku nak paksa dia abaikan family dia untuk aku yang sentiasa AMBITIOUS BUT RUBBISH kannnnn! Haha!


Jadi, alang2 mak dan abah aku dah nak ikut hala tuju masing2, aku pun buat lah hala tuju aku sendiri, AKU TAK FOLLOW SESIAPA DAN NAK STAY DALAM RUMAH SORANG2 DAN BUAT HAL SENDIRI. Abah aku memang takde masalah nak tinggalkan aku sorang2. Tapi mak aku pulak macam risau bila aku nak tinggal sorang. Biasalah kan, dah aku ni anak tunggal@manja dia, mestilah dia risau nak tinggalkan aku sorang2. “TAK PE LAH MAK. AIM DAH BIASA SORANG2. MAK PERGI LAH, OK. HATI2 KAT SANA” – pesanan aku untuk mak yang tersayang. Aku rasa lebih seronok tinggal sorang2, berjalan sorang2 sebab aku boleh dapat rasa sedikit KEBEBASAN untuk buat apa saja yang aku suka..


Jadi itu lah story hari raya aidilfitri aku untuk tahun 2010. Tak tahu lah apa yang akan berlaku lepas ni. Harap2 semuanya baik2 aje. 

******************************************************


SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR DAN BATIN


0 comments:

Post a Comment